Biznes

Jak złamać opór pracowników do nowych technologii?

15 kwietnia 2020

Zakładam, że udało Ci się znaleźć firmę, która skłonna jest na cyfrową  transformację. Znalazłeś problem, który można rozwiązać, zarząd zatwierdził twój pomysł, ryzyko jest względnie niskie, a ambicje wysokie. 

Co powinieneś zrobić dalej? Przecież gdyby chodziło jedynie o sfinansowanie technologii to 80% firm zaciągnęły kredyt, zainwestowało w nowe urządzenia i stało się “smart” w przeciągu jednej nocy.

Niestety ale czeka na nas ludzki opór. Mentalny sprzeciw, opozycja myślowa, weto pracownicze. Do tego co nowe co może im zagrozić. Niczym XIX wieczny ludyzm, nasłuchasz się o tym, że zabierasz pracę, przekwalifikowanie się jest trudne, a i lepiej zostawić wszystko po staremu.

Jak złamać ten opór? Jak sprawić by Ci ludzie uwierzyli?

Odbyłem ostatnio rozmowę z amerykańskim przedstawicielem smart rynku, któremu zadałem te pytania i który podzielił się ze mną swoją wiedzą podczas video rozmowy. Liczę, że jego know-how będzie przydatne również i dla Was.

 

Jeśli chcesz dokonać zmian to pamiętaj - trzeba zacząć od ludzi, od zera, debiutując najniższym progiem wejścia jak tylko się da.

Mój proces nauczania wygląda następująco:


PRZEKAŻ WIEDZĘ

Zacznij prosto. Językiem zrozumiałym dla własnych rodziców. Bez “tech” ekscytacji. Bez żargonu. Prosto jak tylko się da. Zacznij warsztatami, szkoleniami oraz prezentacjami, które pokazują technologię od jak najlepszej strony. 

Miej na uwadze to, że mity i kłamliwe informacje mają tendencję do długiego życia więc na tym etapie będziesz musiał walczyć z wieloma ogólnikami, które trzeba zgnieść w zarodku.

Pamiętaj - tylko dlatego, że cię słuchają nie znaczy, że będą chcieli się uczyć


UTRZYMAJ SKUPIENIE

Przygotuj się na serię pytań i odpowiedzi. Dodatkowy czas w którym odpowiesz na wszystkie możliwe pytania, które zrodziły się podczas dotychczasowych sesji. Jeszcze mocniej rozbijesz wątpliwości, które mogą pojawiać się wśród pracowników. 

Jakkolwiek głupie lub dziwne nie miało być to pytanie trzeba na nie odpowiedzieć bo inaczej twoje informacje wlecą jednym uchem, a wylecą drugim. Znajdź sceptyków, którzy mogą być problematyczni i pokaż im, że nie ma czego się bać.

Pamiętaj - tylko dlatego, że się czegoś nauczyli nie oznacza, że będą chcieli to zapamiętać


ROZWIJAJ UMIEJĘTNOŚCI

Zakładając, że już opanowaliśmy wiedzę pora przygotować się na symulację. Pokazać fizyczne urządzenia, odtworzyć środowisko z którym będą mieli do czynienia. Zademonstrować lekkość i łatwość pracy. Zamanifestować, że ich praca nie traci na znaczeniu, a wręcz przeciwnie - staje się dużo bardziej odpowiedzialna i istotna dla celów firmy.

Pamiętaj - tylko dlatego, że zapamiętali nie znaczy, że będą chcieli stosować


ADAPTUJ OTOCZENIE

W trakcie nauczania warto stopniowo przenosić się z symulowanego środowiska do kontrolowanego, a z niego do rzeczywistego. Zacierać coraz szybciej i mocniej szarą granicę między starym, a nowym obnażając przed pracownikiem praktyczny wymiar wiedzy, którą przyswoił.

Mentoring, monitorowanie postępów i pilnowanie są wskazane ale coraz bardziej usamodzielniają pracowników w ich codziennych zadaniach.

Pamiętaj - tylko dlatego, że będą chcieli stosować nie znaczy, że będą to robić


UMACNIAJ POZYCJĘ

W ostatnim stadium przekazywania wiedzy stajesz się coachem, który niewidocznie, z oddali, spogląda na to co dzieje się wokół. Na tym etapie pojawiasz się już na tyle sporadycznie, że ludzie nie zauważają cię. 

Nowy status quo stał się rzeczywistością, stare realia odeszły, wdrożono nowe. Od tej pory twoim jedynym zadaniem jest dopilnowanie, żeby zadanie były wykonywane najlepiej jak tylko się da. Cała reszta jest już w rękach pracowników.

Pamiętaj - tylko dlatego, że będą to robić nie oznacza, że będą to robić dobrze

Czy to wszystko? Oczywiście, że nie!

Czy jest to proste? Oczywiście, że nie!

Czy powinienem próbować? Z pewnością!”

Realia amerykańskie odbiegają od polskich, mentalność i nastawienie są zupełnie inne, a różnic jest tyle, że potrzebne będzie przetłumaczenie tych wskazówek na “nasz język i naszą mentalność”. Co nie oznacza, że nie warto próbować, prawda?

 

  • linkedin
  • twitter
  • facebook

Podziel się

Dołącz do dyskusji