- Mikromobilność odnosi się do transportu na krótkie odległości i kojarzona jest, najczęściej, z rowerami i skuterami.
- Jest to jeden z prężnie rozwijających się rynków technologii.
- Szczególnie, że do 2050 roku dodatkowych 2,5 miliarda ludzi będzie mieszkać na obszarach miejskich, a transport publiczny nie jest gotów na taką ilość osób.
- Z jednej strony, za mikromobilnością przemawia rozluźnienie wspomnianego wyżej transportu publicznego, zredukowanie liczby samochodów na drogach i relatywna wygoda użytku.
- Z drugiej strony istnieje wiele wyzwań utrudniających adopcję.
- Jeśli w mieście brakuje odpowiedniej infrastruktury (wystarczająca liczba ścieżek rowerowych) przyjęcie elektrycznych rowerów i skuterów staje się wręcz niebezpieczne.
- Są też miejsca na świecie, gdzie jazda na hulajnodze, postrzegana jest albo jako elitarny środek dla bogaczy albo środek transportu dla biedaków.
- Rentowność firm pozostawia wiele do życzenia. Kupno i utrzymanie maszyn jest drogie, a przecież użytkownicy nie mogą płacić za 1 km więcej niż za jazdę klasycznym środkiem transportu.
- Do tego dochodzą liczne rozporządzenia (większość miast nie ma odpowiednich przepisów regulujących), które np. zakazują poruszania się po chodnikach, aby zapobiec kolizjom skuterów z pieszymi.
- Na domiar złego dochodzi ogólna kondycja maszyn. Przez to, że doszło na świecie do zalewu milionów rowerów i hulajnog to gdy psują się, firmy często nie mają jak ich naprawić w odpowiednim czasie, co z kolei powoduje, że sfrustrowani użytkownicy muszą jeździć na maszynie, która może ulec awarii.
- Że nie wspomnę o cmentarzach zużytych maszyn, o których utylizacji nie chce się mówić.
- Do tego dołóżmy wandalizm i kradzieże. W niektórych miejsach na świecie średnia długość życia sprzętu wynosiła zaledwie 28,8 dni.
- A co z pogodą? W deszczu i śniegu warunki stają się niebezpieczne, a wypadki gwałtownie rosną. Ponadto popyt wówczas spada bo nikt nie chce tułać się takim środkiem transportu.
- Mimo tych wyzwań popularność mikromobilności wciąż rośnie.
- Szczególnie, że zapewniają realne rozwiązanie problemów związanych z transportem i oferują, w pewnym stopniu, prostą w użyciu (i zdobyciu) ekologiczną alternatywę dla samochodów.
- A już to sprawia, że wielu rozważy ten środek transportu.
To tylko mały fragment magazynu Smart Rzeczy./newsy
Jeśli chcesz poznać całość to zapraszam na smartrzeczy.pl/newsy